Boiardt läxade upp Wallsten

Vid måndagskvällens fullmäktigemöte i Fagersta fick revisorskollegiets ordförande, Pia Boiardt, tillfälle att bemöta den kritik som riktats mot henne från två av kommunens ledande politiker. Nu får hon även stöd från ledarskribent Matilda Molander.

Bakgrunden är, som Fagersta Nyheter berättat tidigare, att Boiardt anklagades av Marino Wallsten, S, och Jan Johansson, M, bland annat för att fara med osanning, att ha dragit egna slutsatser och agerat på eget bevåg och att hon skulle ha haft egna motiv när hon nämnde att det finns elever som drabbas av läromedelsbrist i grundskolan i Fagersta.

Pia Boiardt sa i anförandet att: ”Skolverksamheten är inte och ska inte betraktas som ett en företagshemlighet. Det är viktigt att komma ihåg. Det är inte någon skandal att man ställer frågor till anställda. Det ligger i allas intresse att skolan har rimliga förutsättningar för att barnen och ungdomarna ska kunna utvecklas maximalt. Det är inte heller, eller borde inte vara, någon skandal att jag går upp och berättar om den här informationen. Vår roll som revisorer är att granska kommunstyrelsens och nämndernas verksamheter. Vi har rätt att enskilt eller gemensamt föra fram information eller kritik.”

Hon påpekade att revisorer dock inte skyddas från förtal och spekulationer och frågade retoriskt om man vill att diskussionerna i kommunfullmäktige, ute i verksamheterna, eller ute i samhället ska präglas av spekulationer?

”Jag tror att Fagersta kommun skulle vinna på att även politikerna diskuterar sakfrågor och inte spekulerar så mycket. Fagersta kommun har en stor utmaning i att locka kompetent personal, och har i olika måldokument fastslagit att man vill vara en attraktiv arbetsgivare just för att kunna få bra kompetens.”

Pia Boiardt underströk att arbetsmiljöfrågor inte främst avgörs genom olika dokument, utan hur anställda och deras chefer agerar i det vardagliga arbetet på många olika sätt.

”Jag tror att även politiker ska föregå med gott exempel. Som ledare för de kommunala verksamheterna är man kommunens ansikte utåt. Att inte diskutera sakfrågor utan istället utsätta personer för spekulationer och att hänga ut personer och misstroendeförklara dem tror jag inte påverkar kommunen positivt. Det här kan självklart påverka anställda så att de inte vågar säga hur det är. Det vinner kommunens verksamheter i långa loppet verkligen inte på.
Jag skulle hellre se en god vilja och att vi tänker på att ni politiker är här för att efter bästa förmåga göra Fagersta kommun bättre och vi revisorer är här för att, efter bästa förmåga, granska er i det arbetet. Det är för kommunens bästa.”

Wallsten och Johansson har tidigare i media fått hård kritik av professor emeritus Henry Bäck för deras osakliga angrepp på Pia Boiardt.
I onsdagens FP får hon också stöd av ledarskribent Matilda Molander som skriver att kommunalrådet Wallstens vilda svingande mot revisionen kan ha två förklaringar.

”Antingen så saknar kommunstyrelsens ordförande grundläggande kunskap om hur den granskande makten i hans kommun fungerar, och ska fungera.

Eller så vill kommunalrådet undergräva och skrämma en kritisk röst.

Oavsett vad som är motivet till agerandet så är det mycket oroväckande, och det skadar förtroendet – för Wallsten.”

Fagersta Nyheter

20 november 2019