Vänsterpartiet vill se gratis arbetsskor för personal inom vård & omsorg

Medan arbetsmiljön värnas om på många andra sätt inom vård & omsorg, verkar arbetsskorna till personalen ändå ofta glömmas bort. Vi i Vänsterpartiet vill ändra på detta och låta Fagersta kommun bekosta anställdas arbetsskor inom vård & omsorg.

I en undersökning som fackförbundet Kommunal gjort skrivs det att parkarbetare och anläggningsarbetare förses med gratis arbetsskor i över 80 procent av Sveriges kommuner. På äldreboenden och inom hemtjänsten är det dock som mest 10 procent av Sveriges kommuner som utlovar gratis arbetsskor till deras anställda.

Det är inte ovanligt att man går tusentals steg varje dag när man jobbar inom vård & omsorg. Ändå måste man som anställd axla stora kostnader för arbetsskor, fackförbundet Kommunals medlemmar berättar att den kostnaden kan nå uppemot tusentals kronor varje år.

De som inte har råd med bra skor kan istället ses med foppatofflor eller tunna plastsandaler på fötterna. Dåliga skor gör dock att man står och går på fel sätt vilken kan leda till belastningsskador och smärta i knän, höfter, rygg, axlar och nacke. Ett par fotriktiga och stödjande skor motverkar dessa skador.

Att förebygga  belastningsskador kan tänkas medföra färre sjukskrivningar och en mer välmående personalskara inom vård & omsorg. Att ge dessa anställda gratis arbetsskor skulle också vara ett kliv mot en mer jämställd kommun då personalen i den kvinnodominerade vård-och omsorgen äntligen får samma rätt till arbetsskor som personal inom de mansdominerade jobben redan har. Att ta det klivet mot jämställdhet är inget mer än rättvisa, anser vi i Vänsterpartiet.

Nora Bastås och Leyla Chabbani, Vänsterpartiet Fagersta

Fagersta Nyheter