Socialdemokraterna gjorde Fagersta konkursmässigt!

Jag sitter och läser en insändare där Åsa-Märta Sjöström, S, berättar om det som Socialdemokraterna har gjort under sina åtta år vid makten och vill att läsaren ska jämföra hur mycket som har hänt under de åren och hur mycket som hände 16 år före det.

Eftersom Åsa-Märta Sjöström gärna berättar vad Socialdemokraterna har satsat på men glömmer bort att berätta vad som hände under de 16 år som Vänsterpartiet styrde kommunen hjälper jag gärna till så läsaren själv kan avgöra vad som är bäst.

När Vänsterpartiet tog över i kommunen fick vi av S ett negativt resultat, ständiga nedskärningar

X Sveriges 7:e högsta kommunal- och landstingsskatt, 200 miljoner i långfristiga lån och borgensåtaganden, 250 miljoner i pensionsskuld – 0 kronor avsatta. Negativ soliditet – konkursmässigt. Befolkningstapp: 30 procent sedan 1970.

Efter tio år med Vänsterstyre:

Bästa resultatet per invånare av alla 290 kommuner under 2000-talet trots att skatten sänktes 5 gånger. Inga nedskärningar sedan 2001. Inga långfristiga lån, Pensionsskulden – 200 miljoner avsatta. Soliditeten bättre än riksgenomsnittet. Positiv befolkningsutveckling – framtidstro!

Man kan säga att våra förutsättningar såg lite olika ut när vi tog över kommunen efter varandra. Trots alla våra år att försöka rädda ekonomin så byggde vi ett ridhus och konstgräsplan. Byggde ut Mariaskolan, byggde förskola och gruppboende. Skapade ett gång- och cykelvägnät, tog igen förlorat underhåll på både V-nät och fastigheter, landade etableringar som t.ex. Lidl.

Socialdemokraterna kom till ett dukat bord men gjorde vanvettsaffärer som Brukskontoret, Norra Station, och köpet av Norrbygården för 15 miljoner och sen riva den. Och om inte oppositionen lyckats stoppa vansinnesaffären i Kolarbyn vet jag inte vad som skulle kunna ha hänt?

Vi gjorde det efter den förra Socialdemokratin och vi är redo att ta över igen. Kommunens pengar är medborgarnas- inte tvärtom!

Det är DU som bestämmer den 11 september vilken politik du vill ha.

Ann-Christine Andersson, Vänsterpartiet Fagersta

Fagersta Nyheter,