Politiken är ett åtagande och inte ett privilegium

Politikens sanna syfte är att förvalta samhällets resurser till invånarens fördel. Politiken är samhällets viktigaste organ, den är hjärnan som styr gemenskapen, skolan, vården och våra hem. Alltså vår utveckling, vår hälsa och vår trygghet styrs i allra högsta grad av politiken.

I frånvaro av betrodda och ansvarsfulla politiker, ställs höga krav på oss som individer, människor från olika kulturer ställs emot varandra och familjer bli övergivna. Vissa människor skall anpassa sig, för sitt eget bästa men vet inte hur. Andra upplever behov av att skydda sig mot dom som inte lyckas anpassa sig, men vet inte hur.

Rädslan styr och föder hat, segregationen blir ett faktum. ”Vi och dom” skapar en enkel biljett till någonting vi inte vet var det slutar, eller jo jag vet, jag kommer från ett sådant helvete.

Rädslan står i vägen för nyfikenhet och fascination, den gör att vi missar se möjligheten till försoning. Människan har försummats i sina behov med fördel till fastighetsaffärer och annat.

Vi behöver upprättelse.

Hemmet, skolan och föreningslivet måste samverka, varje krona som satsas där är en investering för framtiden. Samhället byggs nu och för framtiden, hur det kommer att se ut om 30 eller 50 år bestämmer vi idag.

Vi har inget annat alternativ än att vara med och påverka politiken, förändra och förena, föra samman kulturer och människor. Välja livet helt enkelt. Vi har inget annat val än att se det goda hos människor och försöka göra det större. Vi kommer att leva tillsammans, och vi har inget annat val än att förkasta rädsla och hat.

Acceptans, förståelse och välvilja är kanske inte alltid den lätta vägen men med all säkerhet den rätta vägen.

Hassan Chabbani
Vänsterpartiet Fagersta